♥KITA SENTIASA MUDA UNTUK MELAKUKAN DOSA TETAPI TIDAK PERNAH TUA UNTUK BERTAUBAT. ♥

Total Pageviews

Wednesday, November 30, 2011

Kewujudannya

Assalamualaikum rakan-rakan semua:-

Hari ini wa mlas nak tulis panjang2..lue olang bukan baca sangat pun..huhuh..zsszszszsz!!!..knape tetiba jadi gangster ni..adehh..terpengaruh Hisyam Makmur lah ni..hahaha.

Dalam dunia ni ada 3 bnda kita dpt rasa kewujudan dy tp kita x tahu bentuk dia mcm mana..

1.HATI
~korang tahu ker bentuk hati korang tue mcm mana..cuba korang pergi hospital korang tanya dekat doctor macam mana bentuk hati tu ..Gerenti doctor tue kata macam ini jantung ada r, hati mne ada..

  Bntuk hati  yang digambarkn dlm kartun barat

                                                   

2.AKAL
~Akal ini pun sama jugak..Kita mmg x nampak bentuk akal tue macam mana..kalo otak ada r kan..tp akal ini dikurniakan Allah untuk kita berfikir yang mana baik dan yg mana buruk.Paling penting jugak kita gunakanlah akal ini untuk  memikirkan kebesaran Allah melalui benda yang wujud disekeliling kita.
Kalo korg tengok cerita kartun barat mesti diorang gmbarkn akal tue mcam mentol..huhuh..

AKAL dlm citer kartun

3.HAWA NAFSU
~kita memag dapat rasa benda ni..nak bli baju,nak bli beg, nak beli jersey??aik sory ye jangan terasa..haha.padahal dah banyak dah koleksi tersebut di rumah..tapi nak jugak..tue nme dia nafsu syaitan!!..yang ni ak x tahu kartun barat gambarkan dia mcm mana..heheh..


*3 perkara ini amat penting dalam hidup kita dalam membuat sesuatu piilihan yang tepat. Jika kita menghadapi dua pilihan ,hendaklah pilih yang sukar dikerjakan tetapi baik akibatnya. Jangan melaksanakan sesuatu yang diingini hawa nafsu semata-mata kerana akibatnya buruk dan bahaya. Kesimpulannya , kebanyakkan barang yang baik memang sukar untuk dikerjakan.
 Rasulullah pernah Bersabda:

"DIRAMAIKAN SYURGA  DENGAN BARANG YANG BERAT MENGERJAKANNYA DAN   DIRAMAIKN NERAKA DEGAN SYAHWAT”
                                                                                                                     (HR.Bukhari dan Muslim)


ALLAH SWT
juga berfirman:

Ertinya: “Boleh jadi kamu benci sesuatu, padahal dia baik bagimu, dan boleh jadi kamu cintai sesuatu padahal dia jahat bagimu”. (Al-Baqarah: 216).


Segala yang baik datangya dari ALLAH, segala kekurangan datangnya dari kelemahan diri saya sebagai hambaNya yang lemah..Terima kasih kerana sudi membaca.
~written by 2nd Admin~cewahh..

5 comments:

  1. hahah..xjelez punya..ckp ngn 2nd admin uh bwat entri best2 sket ea..

    ReplyDelete
  2. igtkan blog pempuan tadi... ngeh ngeh ngeh =p

    ReplyDelete

Anda Mungkin Juga Meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...