♥KITA SENTIASA MUDA UNTUK MELAKUKAN DOSA TETAPI TIDAK PERNAH TUA UNTUK BERTAUBAT. ♥

Total Pageviews

Saturday, November 19, 2011

Datangnya Ujian Kehidupan

Assalamualaikum,
                        Selamat pagi u alls!!!

               Hari ini aku bangkit agak awal dari tidurku yang tidak berapa lena akibat ujian yang agak berat telah aku terima. Pada mulanya rasa kecewa, hampa, sedih, stress melanda dari lubuk hati kecil ini.  Aku  terjaga dek laungan azan subuh yang menyelinap masuk melalui tingkap-2 bilik ku.Walaupun syaithan membisikkan untuk mengendahkannya, ALHAMDULILLAH masih mempunyai kekuatan diri untuk menangkis godaannya dipagi-2 subuh ini.Apa lagi tunggu! mandi lah,then pi solat, aku pun xtaw nak buat apa pagi-2 nie kan, so nak share sikit la cerita-2 kat kawan-2. Berbalik kpd ujian yg aku terima tu kan, Berat sangat kew?nie bukan ujian paper electrical yer!!,bagiku berat lah jugk mcm kayu balak menimpa diriku secara tiba-2..hehe. Korang msty nak taw ujian apa kan?no no no,nmpknye mungkin lepas segalanya selesai aku akan menceritakan bab itu dlm satu entri yang khusus, korang tunggu je larh nanti yer. Apa yang aku ingin luahkan pagi-pagi subuh ini ialah, mengenai ujian kehidupan manusia.

           Setiap manusia mesti mempunyai pelbagai masalah hidup dalam diri mereka, dari mereka yang diperingkat atasan mahupun dibawahaan, mungkin setiap orang tidak mempunyai masalh yang sama, bahkan secara tidak sedar ujian yang dihadapi itu  mereka mampu tempuhi dgn sabar sebenarnya, kadang-2 rasa macam nak lari jauh-2 dari ujian yang dtg x diundang nie kan???hehe, bagi aku la kan sepatutnya kita kena yakin ujian yang hadir dari Pencipta kita ini(Allah SWT)  tidak lain adalah sebagai tanda Kasih Sayang-Nya kpd hamba-Nya. Ujian hidup ini dtg dari pelbagai sudut yang tidak kita duga, samada kita diperbodohkan, dimaki-hamun, dicaci orang, perasaan cinta dan sebagainya. Kalau nak list semua alamat tertidur la aku nanti,hehehe. 

      Apa yang kita perlu buat kalau menerima ujian klau macam gitu kan????,kita perlulah tabah,redha dan sabar menempuhi ujian itu, anggaplah ujian yang ditimpakan kepada kita itu sebagai jawapan dari Allah SWT dalam semua hal untuk kita menjadi hamba-Nya yang lebih baik dan memperoleh tiket ke syurga InsyAllah ,mudh-mudahan. Rasanya kita tidak perlulah nak terlalu sedih dgn ujian yang sedang dihadapi kerana kesedihan menunjukkan  lemahnya diri kita untuk menghadapi kehidupan yang sementara ini, pandai je tulis nth-2 yang menulis pon lebih kurang jer..haha..Yakin la dengan Allah bahawasanya apabila  Dia menurunkan kesulitan pasti disitu terdapat jalan keluar. Berdoalah kpd-Nya bersungguh-2 dgn ikhlas moge-2 kita kuat untuk menghadapi ujian-Nya di dunia ini.



Sebelum menutup entri ini,aku teringt maksud Firman Allah SWT dlm Surah AL-Ankabut:

‎"Alif laam miim. Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: ‘Kami telah beriman’, sedang mereka tidak diuji lagi?” (Al-’Ankabut: 1-2) 
So aku harap diri aku kuat untuk menghadapi ujian Allah ini, InsyAllah akan dipermudhkn segalanya, nk bagi motivasi  sikit kt diri sendiri nie yang down jugk pada awalnya,hahaha.Kalaw ade  ayat-ayat xbest tue semuanya dtg dari kelemahan aku yg  lemah ini. Okey sampai disini shja buat kali ini ,terima kasih kpd yg membaca!!!

Aku nak berkongsi kata-2 pujangga bermanfaat yang aku copy dari halaqah.net ini, sama-2 kita renungkan:

Ketika aku memohon kekuatan,
Allah memberikan aku kesulitan sehingga aku kuat,

 
Ketika aku memohon kebijaksanaan, 


Allah memberikan aku masalah untuk aku pecahkan,

Ketika aku memohon kesejahteraan,
Allah memberikan aku akal untuk berfikir,

Ketika aku memohon keberanian,
Allah memberikan aku bahaya untuk aku atasi,

Ketika aku memerlukan cinta,
Allah memberikan aku orang bermasalah untuk aku tolong,

Ketika aku memohon bantuan,
Allah memberikan aku kesempatan,

Ketika aku tidak pernah menerima apa yang aku minta,
Tapi aku menerima apa yang aku perlukan.



2 comments:

  1. jgn rsau..setiap mslah ada pnyelesaian nye..mnta padanya agar dipermudahkn..
    ~sy slalu ada untuk awk~yeahhh..

    ReplyDelete

Anda Mungkin Juga Meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...