♥KITA SENTIASA MUDA UNTUK MELAKUKAN DOSA TETAPI TIDAK PERNAH TUA UNTUK BERTAUBAT. ♥

Total Pageviews

Tuesday, December 6, 2011

CEMBURU



Assalamualaikum:-

Apa khabar geng-2 semua??harap-2 sihat la yer..kalau x sihat pergi makan ubat yer..nanti sakit susah pulak!!!


Hari ni aku nak citer pasal cemburu.. Bukan cemburu pasal laki bini, pakwe makwe bagai tue ea..Aku nak citer pasal Cemburu tengok kawan2 berjaya.. Tak kisahlah dia berjaya dalam apa-2 bidang pun, yang pnting nama dia berjaya..kalo berjaya tackel awek cun ngn hot ker??,hisap dadah ker?? tue aku x nak follow ea.. Sebab tak menjamin masa depan..




Korang pernah rasa tak yang diri korang ini macam bodoh sgt dikalangan kwn2 korg..mcm x berguna org kata..rasa down lah..apa-2 lah yang sewaktu dengannya..benda-2 macam ini kita akan rasa apabila kita dapat result..x kisah lah result test ker, result final exam apa2 jelah..


Aku selalu mengalami perasaan seumpama  ni.. mungkin sebab aku ini masih seorang student..Perasaan sebegini memang x boleh lari jauh dalam diri seorang student, nak x nak kita kena accept jer kan??. Sape tak jeles weyh tengok kawan-2 kita dekan, sedangkan kita pulak dapat result biasa2 jek. Belajar sama2,  lecturer sama, note yg sama,  tapi kenapa diorang boleyh berjaya kan?? korang nak tahu jawapan dia??,, korg tepuk dada dan dahi korang, tanya kt diri korg sendiri!!..jangan buat tangan ke dada mata pandang ke atas pulak!!..tue ak xleyh nak tlong..hehehe.


Penyelesaian masalah ini senang jek..kita kena berazam dan tingkatkn usaha kita..kalo berazam tp kosong tak ader usaha mmg xjadi la jawabnya kan. Aku nak kongsi sedikit  pengalaman aku setelah lebih satu dekad mnjadi seorg student..Aku nak kongsi tips-2 sket pasal nak berjaya ni..

1.Pesaing


  • Aku slalunya akan cari seorg pesaing belajar yang ada kt dlm klas aku sendiri..kalo korg dah pilih org tue, korang jangan  cakap dengan dia pulak yang korang nak bersaing ngn dia..nanti kalah korang akn mnjadi mkin malu..ye dak???maksudnya kat sini korang bersaing secara senyap2..

    jangan gaduh dengan kwn-2 pulak!!
2.Jangan belajar dekat depan pesaing anda
  • Maksudnya di sini korang belajar sendiri-2..kalau korang belajar kat depan pesaing korang ,then  korang pun tengok pesaing korang belajar, nanti korang jadi  makin tension n gabra!!..selalu kalau study group aku just tgok apa jek yang kawan2 aku buat dan kalau x faham aku akan tanya..selepas itu,  blik umh aku buat sndiri..kalau korang aku x tahulah cara macam mana??..lain manusia kn lain cara kan..
3.Rajin dan usaha
  • Benda ini memang penting  dalam kehidupan seorang student..korang jangan rasa puas dlm satu ilmu yang korang dapat..korang cuba cari sendiri dan kalau  boleh,  rajin bertanya ngn lecturer atau kawan-2 yang lebih tahu..

4. Doa dan jangan tinggal solat

  • Bagi pendapat aku kan, x guna la korang pandai atau hebat mana pun, tapi kalau sombong dengan Tuhan sendiri buat apa. Kita jangan lupa kepandaian itu pinjaman sementara sahaja. Mungkin ada sesetengah yang menganggap, kalau rajin solat pun  repeat banyak kali pun buat apa?? tapi kita jangan lupa Allah itu Maha berkuasa dan Maha Adil, mungkin orang itu  kurang pandai ilmu dunia tetapi mungkin dia kaya dengan ilmu akhirat yang mampu membimbing dia untuk menuju kejayaan dunia dan akhirat secara seimbang. Berdoalah memohon kepada Allah selalu, kerana Allah sentiasa mendengar rintihan hamba-2 Nya yang ikhlas.




Okey abang-2 dan akak-2 semua, sampai sini jelah yang aku nak tulis, ingat ini hanya luahan hati aku, kalau korang x suka it's ok. Banyak lagi benda aku nak kongsi tapi aku dah x larat nak tulis..kalo aku rajin ak tulis lagi yer..Terima kasih semua!!!



written by ~2nd Admin~

4 comments:

  1. laa,, egatkan maduu y tulis,, skali second,,
    tp terbahek la,,
    blajar sme klas, lect sme, note sme,
    x berjaya? myb x sme usaha,,

    ReplyDelete
  2. btol2,ingt abg zizie yg tulis..hurm,xpela, yg pnting ilmu..

    ReplyDelete
  3. haha...abg zizie tlg edit-2 sikit je..
    idea semua 2nd admin

    ReplyDelete
  4. pd hakikatnya kita semuanya bodoh.. xde sorg pown yg pandai.. yg pndai itu hanya dia.. ilmu itu perlu d'cari ia x dtg dgn sendiri dn berusahalah bersungguh2 shingga ilmu itu milik anda.. dia bg ilmu itu kpd s'siapa yg meminta dn menginginknnya.. yg mmbezakn s'sorg itu dgn yg lain adalah ilmunya.. org yg berilmu d'naikkn 1 darjat oleh Allah.. ilmu itu banyak x smestinya hanya ilmu dunia saja yg perlu d'kejar.. bersyukurlah dgn kelebihan dn ilmu yg anda ada krn mgkin ia itu tidak ada pada org laen.. :)

    ReplyDelete

Anda Mungkin Juga Meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...