♥KITA SENTIASA MUDA UNTUK MELAKUKAN DOSA TETAPI TIDAK PERNAH TUA UNTUK BERTAUBAT. ♥

Total Pageviews

Tuesday, December 27, 2011

Keliru Sekejap

Assalamualaikum:-

Tetiba rasa macam lain je la, kenapa ek?? hahaha.
Hari ni aku nak kongsi citer sedikit  pengalaman aku masa mula-2 masuk U dulu. 
Kalau diingatkan balik mesti banyak pengalaman yang tidak boleh dilupakan.
Pahit, manis, suka dan duka kehidupan berjauhan dari family memberi  aku  banyak dugaan hidup, hehehehe.
Selamat ada kawan-2 yang baik, mereka lah tempat aku mengadu nasib. 
Apa kena tajuk entri keliru sekejap dengan aku punya pengalaman??
ada kena mngena lah sikit..meh baca dulu baru tau..


           Korang ingat orang yang belajar di oversea jer yang ada masalah bahasa??.. kalau nak taw, orang yang belajar di Malaysia pun ada juga. Tapi tidaklah teruk sangat..masih boleh difahami dan dituturi. Banyak perkataan yang kita sebut sama tapi lain maksudnya..

Contoh-Contohnya:-

1.Perkataan :"SAING"
  •  Masa first-2 msuk U dulu aku pernah terguna perkataan ini dekat sorg budak Perak..dialog dy lebih kurang  mcm ni lah :-

            Aku               : nanti kita pergi tempat tue saing ea..
            Budak Perak : saing??
           Aku               : knape?? xboleh pergi sekali ker??
           Budak perak  :boleh-2..cuma x paham tetiba cakap   saing.

      Bagi orang perak saing tue kira bersaing dalam 1 perlumbaan..bagi orang Johor pulak pergi bersama-sama..nasib baik ada yang tak terasa hati, huhuh. Itu baru orang perak, yang ni orang kelantan pulak..kalo kelantan diorang gunakan perkataan saing tue untuk mewakili kawan .
(contoh ayat diorg "mu ada saing ore kelate dop??)"(maksudnya:kamu ada kawan orang kelntan x??)..
Lepas kejadian ni aku berhati-hati sikit lah kalo nak cakap dengan orang..takot salah maksud..

      2.Perkataan "KOPEK"
  • Kopek ni kalau bagi orang Johor tue macam kupas atau bukak sesuatu kulit buah-buahan. Perkataan kopek ni selalu orang Johor gunakan untuk bawang atau buah. Diaorang akan cakap kopek bawang tue atau kopek buah tue.<<korg paham-2 kn jelah ayt aku ni ea..heheh..
  • Tp bg kawan aku yang orang perak ni..dia kata kopek ini ada maksud lain kat perak..tapi aku tidak berapa ingat lah apa maksudnya..sori..sape yang tahu mintak bagi tahu ea..(write at comment).
3.Perakataan "GULA-GULA"
  •    Perkataan ini pun satu hal jugak, haishh. Kalau  orang di Johor biasa lah panggil gula-2, tapi kalau korang jumpa orang Kelantan dia panggil gula-gula ni coklat. Smpi sekarang aku musykil kenapa lah diorg xpanggil jek gula-gula..kan senang..Tapi lantak diorang lah, janji bahagia,hehe. Kadang-2 aku konpius juga kalau tiba-2 diaorang mintak coklat kat aku. Sebab otak aku dah setting yang coklat tu mcm cadbury, kitkat dan lain-2..heheh..Bak kata orang macam "rusa masuk kandang buaya".

   Sampai sini jelah ea yang aku  sempat, tak larat dah nak menaip. Kalau nak diikutkan ada banyak lagi. Tapi terpaksalah korang cari sendiri. Kalau korang ada contoh-2 lain, tulislah kat comment box kat bawah entri yer, hehe. Pengajaran yang aku dapat ialah  banggalah dengan bahasa negeri  yang menjadi identiti diri kita, okey!!!. Gunakan bahasa yang sopan dan baik untuk bercakap dengan manusia-2 yang lain supaya tidak ada yang terasa hati dan disakiti.

-TERIMA KASIH-
written by: 2nd-Admin
           
         


No comments:

Post a Comment

Anda Mungkin Juga Meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...